Józef Czapski Odc. 3
„Artysta, naprawdę nasiąknięty pracą i myślą o pracy, wykorzystuje wszystko. Nie ma takiej pustyni, nie ma tak szarego nikłego otoczenia, gdzie by nie odkrywał skarbów swej wrażliwości. Kiedy Gauguin wyjechał malować na Tahiti, Renoir miał powiedzieć: nie rozumiem, dlaczego on wyjeżdża tak daleko, czyż nie można malować w Bagnolles” – pisał Józef Czapski w tekście „Lenistwo płodne” z czasów pobytu w ZSRR. W lipcu 1944 roku malarz zaczyna pracę nad obrazem, „grecką” statuetką, która staje się symbolem jego dążeń do powrotu do twórczości plastycznej, nieustannie przerywanej wydarzeniami niekończącej się wojny. Jak wyglądał wspomniany obraz oraz co w kontekście wojennych losów Józefa Czapskiego jest jeszcze do odkrycia, opowiada dr Piotr Jaworski.